Gluténmentes blog

gluténmentes, gluténérzékenység

A glutén és a pajzsmirigy betegség kapcsolata

A gluténmentes étrend elsősorban a gluténintoleranciában szenvedő betegek miatt szokott előtérbe kerülni, de a kutatások szerint pajzsmirigy betegségek esetén is hatékonynak bizonyult.

Mi az összefüggés a gluténérzékenység és a pajzsmirigy betegségek között?

A gluténérzékenység szorosan összefügg az autoimmun betegségekkel, s mivel a pajzsmirigy megbetegedés autoimmun betegség, így gluténmentes étkezéssel sokat javíthatunk a pajzsmirigy betegség tüneteivel.

Pajzsmirigy alulműködés tünetei

A pajzsmirigy alulműködése esetén az anyagcsere folyamatok lelassulnak, hízás, székrekedés, fáradtság és depresszió léphet fel, melyek jelzik a betegség kialakulását.

gluténmentes, gluténérzékenység

A gluténmentes étrend és az autoimmun betegségek kapcsolata

Sokszor ha megkapjuk a diagnózist, hogy glutén érzékenyek vagyunk, összedől a világ. Most akkor mit lehet enni, hogyan lehet főzni, mit vigyek uzsonnára stb. Ilyen, és ehhez hasonló kérdések kavarognak a fejünkben.

Nagyon sokan nem tudják, de a glutén nem csak puffadást és emésztési problémákat okoz, hanem ennél egy sokkal súlyosabb, összetettebb problémát, az áteresztő bélszindrómát (ÁBSZ).

Mi az áteresztő bélszindróma?

Continue reading “A gluténmentes étrend és az autoimmun betegségek kapcsolata”

glutenmentes-etrend-elhizas

Hízhatok-e a gluténmentes diéta alatt?

A gluténmentes étrend nagyon jó hatással van nem csak a gluténérzékeny betegekre, hanem mindenkire, aki valamilyen civilizációs betegséggel küzd.

De vajon mit takar a gluténmentes étrend és milyen esetekben vezethet mégis elhízáshoz?

A minap összetalálkoztam egy régi kedves ismerősömmel, aki rám nézve megkérdezte, mit eszek, hogy ilyen csinos vagyok három gyermekes édesanyaként? Amikor elmondtam neki, hogy glutén-, tej-, és cukormentesen táplálkozom, akkor felháborodva megjegyezte, hogy ő is gluténmentesen étkezik, de ő ettől függetlenül jelentősen el van hízva.

De vajon ő mit csinálhat rosszul?

Hogyan hízhatott így el gluténmentes étrend mellett?

A gluténmentes táplálkozás a tapasztalataim szerint 90%-ban azt jelenti a nagy tömeg számára, hogy mindent ugyanúgy eszik mint azelőtt, de a lisztet leváltja gluténmentes lisztekre, a gabonákat pedig gluténmentes gabonákra. De nem Te vagy a hibás, hisz az egészségügyi ajánlások miatt elegendő csak lecserélni a gluténmentes élelmi anyagokat gluténmentesre és kész. Ezzel meg is oldódott a probléma!

Azok, akik így vágnak bele a gluténmentes étrendbe, iszonyatosan megnövelik a szénhidrát bevitel, ami egyenes út az elhízáshoz. Az elhízás pedig a szervezetben fellépő gyulladásos folyamatok melegágya.

Egyes gluténmentes lisztek és gabonák fogyasztása több okból is káros az egészségre, az élelmiszer ipar bizony jól megmachinálta a dolgokat hogy egészségesnek tűnjenek egészségtelen gabonafélék.

Ha érdekel a téma, itt olvashatsz bővebben a gluténmentes lisztkeverékek káros hatásáról >>

glutenmentes-liszkeverek

Néhány fontos kérdés a gluténmentes lisztkeverékekről

Nem tudom miért van ez a köztudatban, de ha az egészséges táplálkozás kerül szóba, az emberek többségének a gluténmentes liszt jut az eszébe.

Véletlen vagy sem, de a gluténmentes szó lassan mindenkinek az egészséget, fittséget jelenti. Pedig ha jobban utána olvasnának mit is tartalmaznak a gluténmentes lisztkeverékek, rájönnének, hogy a sima lisztnél csak kevésbé kártékonyak.

A gluténmentes lisztkeverékek legtöbbször rizslisztből, kukoricalisztből, burgonyakeményítőből vagy szójalisztből állnak.

Szójaliszt

A szó­ja nem is olyan rég, még emberi fogyasz­tásra alkal­mat­lan­ volt magas méreganyag-tartalma miatt. Szó szerint időzített bomba, s ma már szinte minden feldolgozott élelmiszerben megtalálható. Sokan nem tudják, hogy a szója nyersen mérgező, de még órákon át főzve sem fogyasztható. Hogyan lehetne egy ilyen növény “egészséges”.

Hogy miért került mégis a tányérunkra?

Az élel­mi­szeriparnak köszönhető, ugyanis szük­ségük volt egy olyan olcsó alapanyagra, ami­vel a drága alap­anya­go­kat helyet­te­sí­teni tudják. Véletlenül a sajtó felkapta a szóját, mint szuper egészséges élelmiszert, és ez a köztudatban még a mai napig tart.  A szójában található két rendkívül egészségkárosító anyag: az  izoflavonoidok és a szaponinok, melyek elősegítik a bélfal átjárhatóságát, így ezáltal gátolják a pajzsmirigy működését.

Rizsliszt

Valóban, a rizsben nincs glutén,  de nagyon magas a szénhidrát tartalma, illetve tartalmaz olyan méreganyagot, ami áteresztő bélszindrómát okozhat!

A legnagyobb tévedés a fogyókúrázók körében, amikor puffasztott rizzsel próbálják kiváltani a kenyérfogyasztást. Láttam már cukros csokoládéval bevont változatot is, amiben még szója-lecitin is volt ráadásként 🙂 Ha tudnák, mekkorát tévednek! Bármilyen gabona puffasztott változata jóval magasabb és jóval gyorsabban felszívódó szénhidrátot tartalmaz, mint a feldolgozatlan változata. A vércukorszintedet pillanatok alatt felturbózza, hisz Glikémiás Indexe 80 csak a puffasztott rizs esetében!

Attól, hogy a rizsben nincs glutén, még nem egészséges a fogyasztása!

A magas szénhidráttartalom mellett a másik nagyon nagy gond vele, hogy a búzalektinhez szerkezetileg és funkcionálisan nagyon hasonló lektineket is tartalmaz, ami köztudottan áteresztő bélszindrómát okozhat a fogyasztója számára, ami kaput nyit az autoimmun betegségeknek: cukorbetegség, pajzsmirigy problémák, allergiák stb..

Kukoricaliszt

A kukorica bár nem annyira káros, mint a búza, mert legalább nem tartalmaz glutént, de így is éppen elég káros következménnyel jár a fogyasztása.

A kukorica és a kukoricából készült szirup az egyik legkedveltebb nyersanyag az élelmiszeriparban, sajnos manapság olyan mint a szója, szinte mindenben megtalálható akár kukoricakeményítő, akár kukorica szirup formájában.

Magas szénhidrát tartalma miatt fogyókúrázóknak eleve nem ajánlanám, hisz a Glikémiás Indexe 80 körül mozog, valamint ugyanúgy mint a rizs, tartalmaz számunkra ártalmas lektineket, ami egyenes úton vezet az áteresztő bélszindrómához, és az autoimmun betegségekhez!

Burgonyakeményítő

A burgonyát hagytam a lista végére, mert mire elolvasok a szója, a rizs, a kukora káros hatásait, fel leszel készülve a legrosszabbra, a burgonyára.

A burgonya az a növény, amire semmiképp sem gondolnánk, hogy árthat nekünk, pedig érdemesebb lenne elkerülnünk!

Alapból az a gond vele, hogy gyorsan felszívódó szénhidrát, pillantok alatt felviszi a vércukorszintet! Ezen kívül tartalmaz a már fentebb részletezett lektint (egy kg. burgonya kb. 65 mg lektint tartalmaz!), és az egészet még megspékelve egy másik igen káros anyagot, a szaponint.  A szaponinok még gyorsabban bekerülnek a véráramba és tartós jelenlétük áteresztő bélszindrómát okoznak.

Tehát, mielőtt gluténmentes lisztkeveréket vásárolsz, érdemes megnézni az összetevőit, ugyanis bár gluténmentesek, a túlzott szénhidrátbevitel miatt metabolikus szindrómát okozhatsz magadnak, és ez bizony segít az elhízásban. A magas glikémiás indexű szénhidrátok bevitele elhízást, és számos autoimmun betegség okozója lehet, mint például a szív- és érrendszeri problémák, az IR inzulinrezisztencia, a 2-es típusú cukorbetegség, a köszvény, a PCO policisztás ovárium szindróma.

Iratkozz fel a hírlevelünkre, töltsd le ajándék kiadványunkat és értesülj első kézből a gluténmentes információkról itt >>

 

glutenmentes-etrend-elhizas

Mi az a glutén?

A glutén gyakorlatilag két fehérje: a gliadin és a glutenin keveréke. A glutén gliadin tartalma a kiváltó oka, a gluténérzékenység kialakulásának. A gluténérzékenység, más szóval cöliákia, az immunrendszer reakciója a gluténere. Egyetlen kezelési módja van csak, a glutén elkerülése, így a gluténmentes étrend kialakítása.